Ga naar inhoud

Formula E

DS AUTOMOBILES & PENSKE AUTOSPORT

Na het vestigen van verschillende records met de DS E-TENSE FE van de tweede generatie, slaat DS Automobiles de komende vier seizoen de handen in elkaar met PENSKE AUTOSPORT voor het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. 

 

Het DS PENSKE Formula E-team beschikt over de getalenteerde en prijswinnende coureurs Stoffel Vandoor (kampioen in 2022) en Jean-Éric Vergne, de enige tweevoudig kampioen in de Formula E en recordhouder als het gaat om het aantal behaalde punten en polepositions in de geschiedenis van de Formula E.

 

DS Automobiles loopt voorop in de energietransitie en was een van de eerste fabrikanten die zich in de Formula E met DS Performance om haar milieu-impact te verlagen en werd bekroond met een 3-Star Environmental Accreditation.

 


DS PERFORMANCE

DS Automobiles richtte DS Performance, zijn competitie-afdeling, op met de duidelijke ambitie om de nodige ervaring op te doen en vervolgens zijn elektrificatieproces te versnellen en zijn bekendheid te vergroten.

 

Dankzij deze aanpak kan de gloednieuwe DS E-TENSE FE23 single-seater, ontworpen door DS Performance, de beleving op het circuit naar de nieuwe generatie elektrische wagens overbrengen. Samen met PENSKE AUTOSPORT wil DS Automobiles zijn dubbele titels (in team- en rijdersklassement) van 2019 en 2020 heroveren.


DS E-TENSE FE23 GEN3

Deze nieuwe zwart-gouden single-seater is een 100% elektrische wagen van de derde generatie, die de waarden van DS Automobiles perfect belichaamt en vooral de enorme technologische sprong voorwaarts illustreert. Het is de snelste Formule E-wagen aller tijden (topsnelheid 280 km/u op een stadscircuit) die lichter (60 kg minder dan de Gen2) en vooral veel efficiënter rijdt dan zijn voorgangers: meer dan 40% van de tijdens een race gebruikte energie komt voort uit regeneratie tijdens het remmen.
Derde generatie

In vergelijking met de Gen2-wagen is de nieuwe DS E-TENSE FE23 nog krachtiger (350 kW in plaats van 250 kW) en is hij uitgerust met 4 regeneratieve wielen. De nieuwe vooraandrijving voegt 250 kW toe aan de 350 kW achteraan, waardoor het regeneratievermogen van de Gen2 verdubbelt tot een totaal vermogen van 600 kW. Dankzij de nieuwe voorwielaandrijving is dit de allereerste single-seater zonder hydraulische achterremmen.

 


Prestaties en efficiëntie

Motorisatie ontwikkeld door DS Performance

- Maximumvermogen: 350 kW (476 CH)

- Topsnelheid: 280 km/u (geoptimaliseerd voor stadscircuits)

- Remmen: Nieuwe vooraandrijving voegt 250 kW toe aan de 350 kW die achteraan wordt gegenereerd. Elektrisch remsysteem (brake-by-wire) op de vier wielen.

- Recuperatievermogen energie tijdens het remmen: 600 kW

- 40% van het energieverbruik tijdens een race is afkomstig van regeneratie tijdens het remmen

 
Duurzaamheid

Volgens de leverancier behoren de Gen3-batterijen tot de meest geavanceerde en duurzame die ooit zijn gebouwd. De Gen3-batterijen bestaan uit mineralen uit milieuvriendelijke bronnen, terwijl de batterijcellen aan het einde van hun levensduur gerecycleerd en opnieuw gebruikt worden.

 

Voor het eerst worden ook vlas en gerecycleerde koolstofvezel ingezet voor de bouw van de onderdelen van de racewagen. De koolstofvezel wordt gerecycleerd uit de Gen2 om de totale hoeveelheid nieuwe koolstofvezel te verminderen. 

 

De CO²-voetafdruk van de Gen3 wordt vanaf de ontwerpfase gemeten om de genomen energiebesparende maatregelen en de totale milieu-impact nauwkeurig te kunnen documenteren. Alle onvermijdbare CO²-uitstoot zal worden gecompenseerd in het kader van de klimaatneutrale verbintenis van de Formule E.

 
Op de eerste rij voor technologie

De DS E-TENSE FE 23 is ontwikkeld door DS Performance, de racedivisie van DS Automobiles. Deze eenzitter is dit seizoen het wapen van het DS PENSKE-team en coureurs Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne, de enige coureur die tweemaal het wereldkampioenschap wist te veroveren.

 

Door de nieuwe samenwerking met PENSKE AUTOSPORT blijft DS Automobiles zich onvermoeibaar inzetten om meer overwinningen en titels te behalen, alsook nieuwe records in deze volledig elektrische raceklasse. Met de kennis die op het circuit wordt opgedaan, versnelt DS Automobiles bovendien het onderzoeks- en ontwikkelingswerk voor al haar wegmodellen.

 

Innovatie ontstaat door de druk van concurrentie

Gedreven door durf en het verlangen om de wagen van morgen te bouwen,

laat DS Automobiles zich inspireren door innovatieve racetechnologieën voor zijn uitzonderlijke modellen.

Uitblinken in de overdracht van vaardigheden tussen Formule E en productiewagens, dat is de spirit van de avant-garde.

DE PILOTEN
DS PENSKE

DS Automobiles is een nieuw hoofdstuk begonnen in de Formula E met een unieke samenwerking met PENSKE AUTOSPORT, een prestigeuze naam in de autosport.

 

Al sinds het negende seizoen beschikt het DS PENSKE Formula E Team over het prestigieuze rijdersduo Stoffel Vandoorne, kampioen in 2022, en Jean-Éric Vergne, de enige tweevoudig wereldkampioen in deze klasse.

 

Met PENSKE AUTOSPORT, Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne wil DS Automobiles blijven strijden om nieuwe titels en werkt het merk aan nieuwe technologie voor al haar nieuwe wegmodellen, die vanaf 2024 uitsluitend volledig elektrisch zullen zijn.

Jean-Éric Vergne répond à vos questions
Wat is ecorijden?
Welk deel van de energie die tijdens een race in de Formule E wordt gebruikt, is afkomstig van energieterugwinning?
Hoeveel extra kilometers kun je met de DS 3 E-TENSE afleggen door zuinig te rijden?
Wat is het vermogen van de DS E-TENSE FE23 om remenergie terug te winnen?
Wat zijn jouw tips om het brandstofverbruik op het circuit en op de weg te optimaliseren?
Hoeveel kilometer heb jij al achter het stuur van de DS Automobiles Formule E-auto gezeten?
Heeft het feit dat je een Formule E-coureur bent invloed op je rijgedrag op de weg?
Hoe heeft de E-TENSE-technologie die in de eenzitters van DS wordt gebruikt, een reële impact op de productievoertuigen van DS E-TENSE?

HET KAMPIOENSCHAP ABB FIA Formule E

Een terugblik op seizoen 9

Na drie podiumplaatsen en een schat aan ervaring die tijdens de zware races opgedaan werd, prijkt DS Automobiles op de derde plaats van zeven fabrikanten in het aandrijflijnklassement. Met een dubbele titel op zijn palmares (2019 en 2020) kijkt de topfabrikant van de Stellantis Group ernaar uit om in seizoen 10 terug te keren naar de top van het klassement!

REGELS EN REGLEMENTEN

De hoofdregels van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap

Volgens het reglement worden races voortaan gehouden over ronden in plaats van een bepaalde tijd, zodat teams hun strategie beter kunnen uitstippelen. Om de consistentie te behouden, worden wedstrijdonderbrekingen door de Safety Car en Full Course Yellow nu gecompenseerd met extra ronden, ter vervanging van de extra racetijd.
Kwalificatieformat
De 22 piloten worden in twee groepen verdeeld. De vier beste tijden uit elke groep nemen het vervolgens tegen elkaar op in een knock-out duel. 
Sneller dan ooit
Het vermogen van de Gen 3 bedraagt 350 kW in de kwalificatie en 300 kW in de race. 
Meer competitie
Wedstrijdonderbrekingen door de Safety Car en Full Course Yellow worden nu gecompenseerd met extra ronden. 

Rangschikking 

DS Automobiles: de meest succesvolle fabrikant/producent in de Formule E

SAISON
ÉQUIPES
COURSES
VICTOIRES
PODIUMS
POLE POSITIONS
2023-2024
DS PENSKE
3
0
1
1
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
108
16
48
23

GA EEN STAP VERDER

Elektrische prestaties

Ontdek elektrificatie volgens DS Automobiles

Comforttechnologieën

Om van al uw reizen een échte reis te maken.